Bolivia har det hele. Fra højland til lavland - fra sne og kulde i bjergene til tropevarme i regnskoven.
Befolkningen er kun dobbelt så stor som Danmarks, men i Bolivia er der 37 etniske grupper og lige så mange sprog – med spansk som det officielle.
I Bolivia bliver I modtaget af Teatro Tronos unge kulturarbejdere, der tager jer med rundt i El Alto, hvor de bor og måske med svævebane til La Paz.
I får en realistisk oplevelse af, at kommunikation også kan foregå med tegn og fagter, og at det spanske sprog giver adgang til en stor og kulturrig virkelighed.
Sammen med undervisningsmaterialer om Bolivia kan rejsen bruges som tema til eksamen.
MØD TO AF JERES KULTUR-GUIDER
FORSLAG TIL UNDERVISNINGEN:
FJERNE NABOER – website med film og undervisning
dokumentarfilm, baggrund og materialer til spanskundervisningen på hjemmesiden "Fjerne Naboer":
-
Links til 5 dokumentarfilm
-
Dialoglister til tre dokumentarfil
-
Arbejdsark til fire dokumentarfilm – med opgaver der behandler relevant ordforråd, tematisk indhold og grammatik til den enkelte film
-
Billedbeskrivelser - dokument med billeder fra filmene, som kan bruges til billedbeskrivelser
-
Spanske tekster med gloselister
ROMPIENDO FRONTERAS -
VI BRYDER GRÆNSER NED
Dokumentarfilm fra turné med Teatro Trono og tilhørende undervisningsmaterialer.
Filmen følger en gruppe unge artister på deres vej fra Bolivia og rundt i Danmark, hvor de laver workshops og forestillinger på skoler og bor hos danske familier. Om kulturmøder, kommunikation og naturressourcer.
Længde: 29:21 minutter
Se filmen – vælg mellem syv sprog.
Materialer til spanskundervisningen:
Turnéen var en af mange turneer med unge artister organiseret af Spor Media.
Se mere på Global Kids hjemmeside.
EL ALTO – EN UNG, KÆMPENDE OG MODIG BY
Ny dokumentarfilm om at være ung i en by med indgroede fordomme over for landets oprindelige.
Unge kvinder fra El Alto erfarer tidligt, hvad race og oprindelse betyder for deres livsmuligheder. De møder modstand udelukkende pga. deres Aymara-baggrund, men de formår også at kæmpe imod og er dermed et godt billede på El Alto – en ung, kæmpende og modig by.
Se dokumentar fra 2022 ’Las Raices Adelante’ (20 min)
Hjemmeside med musikvideo, faktabokse og dilemmaer
Voces de Bolivia henvender sig primært til spanskundervisningen fra slutningen af 2G eller tilsvarende niveau.
Find forslag til hvordan man kan arbejde med materialet, der er delt op i 3 komponenter:
-
Musikvideo med Nina Uma
-
Faktabokse om Bolivia
-
Dilemmaer præsenteret af to unge bolivianere, Nardi og David, der fokuserer på spørgsmål og emner som er relevante for unge i hele verden.
FILMPÆDAGOGIK FOR ET NYT BOLIVIA
Teatro Trono har med hjælp fra Spor Media uddannet unge filmpædagoger, der bl.a. har haft til opgave at introducere Bolivias lærerseminarier til at bruge filmmediet i undervisningen.
Kom med på en autentisk Bolivia-rejse og følg filmpædagogernes arbejde i Bolivias lavland og højland med Filmpædagogik for et nyt Bolivia (længde 18:37)
TEATRO TRONO
Teatro Trono er en kulturorganisation, der giver fritidstilbud til børn og unge i El Alto, Bolivia.
Teatro Trono så dagens lys i 1989, da skuespiller og sociolog Iván Nogales Bazan (†) samlede en gruppe gadebørn om at lave gadeteater. De kom på turne i Europa og tjente penge, så de kunne bygge et farverigt 7-etagers kulturhus af genbrugsmaterialer i bydelen Ciudad Satélite.
Siden er det blevet til huse i to andre bydele og en række kulturtilbud inden for teater, dans, musik film mm.
De unge, der arbejder som kultur-guider for Global Stay Tours har alle en teaterbaggrund, hvilket gør dem i stand til at udtrykke sig med mimik og fagter. De har lært at stå på en scene og er gode til at guide de spansk-elever, der kommer på Global Stay Tour til Bolivia.
Spor Media mødte Teatro Trono første gang i 2003, og siden har vi organiseret mange turneer med Teatro Trono i Danmark samt støttet flere kultur- og medieprojekter i Bolivia.
Med midler fra CISU støttede Spor Media projektet ”Una vida sin violencia”, der satte fokus på ulighed mellem kønnene og vold mod kvinder og børn i familien.
Projektets deltagere blev opmærksomme på undertrykkelse i deres eget liv, og lavede en teaterforestilling, som de turnerede med på lokale skoler.